PBN – co to jest i jak z niego korzystać?

PBN - tu dowiesz się więcej o korzystnej ofercie.

By konsument spostrzegł twój biznes powinieneś nie tylko posiadać firmową stronę internetową, lecz także zadbać o jej pojawianie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Do tego ważna jest zawartość strony oraz to czy systematycznie pojawiają się na niej nowe fachowe i przydatne dla użytkownika treści. Lecz nie wolno też lekceważyć tzw. link buildingu, innymi słowy zdobywania linków wiodących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest zastosowanie PBN – prywatnej sieci portali.

Private blog network, czyli kto wykorzystuje PBNy?

PBNy są prywatne, bowiem są zakładane i zarządzane przez jeden podmiot (przeważnie przez firmę SEO bądź większą agencję marketingową), który dba o jakość pojawiających się tam artykułów. PBNy są najczęściej używane jako jeden z punktów rozbudowanej strategii reklamowej, co jest bardzo istotne, ponieważ najlepsze rezultaty ich wykorzystania zauważa się w stosunku do stron, które są starannie zoptymalizowane pod kątem zawartości oraz technicznym. Prywatne sieci portali nie tylko umożliwiają wygenerowanie pokaźnej ilości linków przychodzących do witryny, ale też na ich urozmaicenie, co jest dobrze postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek. Za wadę PBNów można uznać niestety to, że ich stworzenie wymaga sporych nakładów finansowych, a następnie konieczne jest poświęcenie mnóstwa godzin na zachowanie ich na należytym poziomie.

Jak korzystać z PBN? Proponujemy publikacje z canonicalem oraz wizytówki NAP

Prywatne sieci serwisów idealnie spełnią swoje zadanie w pozycjonowaniu lokalnym, gdyż można za ich pośrednictwem zamieszczać artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Co to jest NAP? To praktycznie każde miejsce w sieci, gdzie zaprezentowane są najważniejsze informacje kontaktowe firmy – jej nazwa, adres oraz adres e-mail lub telefon. Na przykład NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim również profil w mediach społecznościowych, wpis w internetowym katalogu firm czy artykuł, w którym umieszczono firmowe informacje teleadresowe.

Kolejna interesująca metoda korzystania z potencjału PBNów to publikacje z canonicalem. To republikacja wartościowych artykułów ze wskazaniem odnośnika do źródła tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takiej sytuacji roboty wyszukiwarek przeważnie oceniają lepiej przydatność pierwotnego artykułu, bowiem natrafianie na odnośniki do niego na rozmaitych blogach zewnętrznych rozumieją jako sygnał, iż pod wskazanym adresem kanonicznym znajdują się warte uwagi, przydatne teksy. Artykuły z linkiem kanonicznym są najskuteczniejsze przy treściach z branż YMYL, w których kluczowe jest wypracowanie wysokiego autorytetu, czyli tych powiązanych zwłaszcza z finansami, aktualnymi informacjami, prawem i zdrowiem.

PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO